تحقیقات جدید نرخ های پایین تر غربالگری سرطان در زنان مبتلا به دیابت را نشان می دهد

24اکتبر 2019 - بر اساس تحقیقات جدیدی که در مجله ی Diabetologia منتشر گردید، میزان غربالگری سرطان در زنان مبتلا به دیابت تا یک چهارم نسبت به جمعیت عمومی زنان پایین تر است، البته بسته به نوع سرطان متفاوت است، ولی این موضوع آنها را در معرض پیامدهای بدتر سرطان قرار می دهد.

 در این مطالعه با هدایت دانشجوی دکتری Dominika Bhatia و دکترLorrene Lipscombe ، از بیمارستان کالج زنان و انستیتوی سیاست سلامت، مدیریت و ارزیابی در دانشگاه تورنتو کانادا، مشخص گردید که میزان غربالگری سرطان دهانه رحم برای زنان مبتلا به دیابت 24٪ پایین از زنان فاقد دیابت است. نویسندگان این مطالعه همچنین نشان دادند که میزان غربالگری سرطان پستان در زنان مبتلا به دیابت 17 درصد کمتر و برای سرطان کولورکتال 14 درصد کمتر است. دیابت با 30٪ ابتلا بیشتر به سرطانهای خاص و با 40٪ مرگ و میر بیشتر پس از تشخیص سرطان همراه است. علاوه بر عوامل خطر مشترک، یک رابطه علّی بین دیابت و سرطان پیشنهاد شده است، زیرا تصور می شود که غلظت بالاتر انسولین در خون و مقاومت به انسولین با تشکیل تومور ارتباط دارد. غربالگری سرطان به میزان قابل توجهی مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می دهد - تا 33٪ برای سرطان سینه ، 70٪ برای سرطان دهانه رحم و 37٪ برای سرطان کولورکتال - زیرا تشخیص زودهنگام امکان درمان زودرس و بهبود پروگنوز را فراهم می کند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها برنامه های غربالگری روتین را اجرا کرده اند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که دیابت با انواعی از عوارض جانبی در رابطه با درمان سرطان و میزان بقا ارتباط دارد. احتمال تشخیص تومورها در مرحله ی پیشرفته در افراد مبتلا به دیابت بیشتر است. همچنین آنها مسمومیت بیشتری را در طول درمان سرطان تجربه می کنند که منجر به تجویز رژیم های درمانی محافظه کارانه تر می گردد. آنها به دلیل اولویت های مدیریت بیماری مزمن دیابت، مراقبت های پیشگیرانه ی ضعیف تری را انجام می دهند. در مطالعه ی اخیر محققان با بازنگری 37 مطالعه و گزارشات سلامت و غربالگری 5200 نفر، تاثیر دیابت را بر جذب افراد برای غربالگریهای پیشنهاد شده برای این 3 نوع سرطان در زنان مبتلا به دیابت بررسی کردند.

نویسندگان توضیح دادند که بار مدیریت مراقبت از دیابت در مراقبت های اولیه ممکن است منجر به کاهش غربالگری این افراد برای سرطان شده باشد. پیروی از دستورالعمل های توصیه شده برای مراقبت از بیماری های مزمن برای پزشکان وقت کافی باقی نمی گذارد که به مراقبت های پیشگیرانه ی روزمره بپردازند.

نویسندگان اظهار داشتند که برای بیمارانی با شرایطی مانند دیابت، که نیاز به مراقبت های بهداشتی بالا دارند، ممکن است نیاز به رویکردهای جدیدی برای غربالگری سرطان داشته باشیم. به عنوان مثال، ارسال دعوت نامه ها از طریق پست الکترونیکی و یا بصورت تلفنی سبب افزایش جذب غربالگری برای هر سه سرطان مورد مطالعه شده است. به همین ترتیب، ارسال مستقیم کیت های خود غربالگری نتایج خوبی را به همراه داشته است. همچنین آموزش در مورد غربالگری سرطان توصیه می شود. به عنوان مثال غربالگری سرطان روده ی بزرگ ممکن است به این دلیل در زنان پایین تر باشد که دیده شده است که این بیماری در مردان شایع تر است. همکاری متخصصان دیابت و پزشکان مراقبت های اولیه نیز ممکن است منجر به ارائه ی بهتر مراقبتهای توصیه شده برای افراد مبتلا به دیابت شود.

محدودیتهای بسیاری درمورد تحقیق فعلی ذکر شده است، از جمله اینکه مطالعات تحلیل شده بیشتر به گزارشات خود افراد متکی بوده اند. در حالی که قبلاً مشخص شده است که گزارشات افراد برای تشخیص دیابت قابل اعتماد هستند، اما افراد تمایل دارند پیروی از دستورالعملهای غربالگری سرطان را بیش از مقدار واقعی آن نشان دهند. به همین ترتیب ممکن است که نرخ غربالگری واقعی سرطان حتی پایین تر از موارد گفته شده در این مطالعه باشد. نویسندگان نتیجه گیری کردند که به تحقیقات بیشتری با کیفیت بالا در مورد این یافته های نگران کننده نیاز دارند تا اطمینان حاصل گردد که زنان مبتلا به دیابت، که در حال حاضر دچار مشکلات سلامت هستند، مطابق دستورالعملهای توصیه شده ، درست بموقع و همانند جمعیت عمومی، برای سرطان غربالگری شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-10-cancer-screening-women-diabetes.html